Wij huurden met ons eerste bedrijf een kantoorruimte, die bestond uit een vloer van ongeveer 250 vierkante meter. De kantoren die we daar hadden, hadden allemaal glazen wanden. Het voordeel daarvan was dat, als ik ’s ochtends binnen was, ik direct iedereen kon zien. Ik kon zien bij wie ik even binnen kon stappen, wie druk bezig was met werk, wie in gesprek was etc. Als we iets wilden delen met elkaar, was dat dus zo gebeurd.
Toen we verhuisden naar een kantoor met vijf verdiepingen was dat voordeel weg. Dit nieuwe pand had zelfs nog een extra nadeel: het aantal e-mails vertienvoudigde.
Pas veel later realiseerde ik me dat we beleid hadden moeten opstellen voor het gebruik van e-mail. Veel bedrijven hebben dat nog steeds niet waardoor het gebruik en misbruik van e-mail als medium er welig tiert. Te veel tijd wordt besteed aan het opstellen en lezen van e-mails, terwijl even met elkaar praten vaak veel beter werkt.
Klopt het is onvoorstelbaar hoeveel er verstuurd worden en hoeveel tijd daarmee verloren gaat.Het andere nadeel is dat er vaak iets anders wordt bedoeld dan de lezer leest waardoor er weer zaken uitgelegd moeten worden en irritatie weggenomen moet worden. Een kort gesprek had dit allemaal kunnen voorkomen.