We kunnen de kwaliteit van een intentie ervaren. We zijn ons dat niet altijd bewust, maar we voelen met welke intentie iemand iets doet en met welke intentie we zelf iets doen.
Abstract? Ik geef een simpel voorbeeld. “Hoe is het?” kan iemand met verschillende intenties vragen. 1. Niet als vraag bedoeld, maar als beleefdheid. 2. Er niet eens bij stilstaan, maar uit gewoonte. 3. Omdat iemand echt wil weten hoe het met de ander gaat. Die laatste is heel zeldzaam, maar dat ter zijde.
Als u goed oplet kunt u voelen/ervaren waarom iemand die vraag stelt, of niet?
Een minder voor de hand liggend voorbeeld: de directeur die verantwoordelijk is voor ICT stuurt ter voorbereiding op de directievergadering een heel dik rapport. Met welke intentie? 1. Hij wil de verantwoordelijkheid voor het besluit niet zelf nemen. 2. Hij wil de algemeen directeur een hak zetten, omdat die tijdens de vorige vergadering geïrriteerd was dat hij slechts enkele A4tjes toestuurde over een belangrijk besluit. 3. Hij wil voorkomen dat zijn collega’s het echt snappen en om die reden overlaadt hij ze met informatie.
Superbelangrijk om te weten waarom iemand, of u zelf, iets doet. Wat wil die ander of wat wilt u bereiken?