Ik ga eerlijk zijn: ik had tot een paar jaar geleden weinig vertrouwen in het testen van mensen, bijvoorbeeld bij sollicitaties of als startpunt voor een verbetertraject. Er waren en zijn immers zo veel testen en die spraken elkaar ook regelmatig tegen, weet ik uit eigen ervaring. Daarnaast dacht ik vaak: het kost veel geld en het is maar een moment opname. Herkent u dit wellicht?
Inmiddels weet ik beter. Er zijn inderdaad veel verschillende tests, ze kosten geld, etc. Maar de duurste test die u kunt uitvoeren is wellicht wel de test van de praktijk. Wat kost het als u de verkeerde medewerkers heeft aangenomen die er bij een test als onvoldoende was uitgekomen? Wat kost het niet in termen van geld, aandacht, effect op de rest van de medewerkers, teleurstelling, schade bij klanten, kosten van nieuwe sollicitatierondes etc.? En dit geldt ook als u een verbetertraject met een medewerker start zonder voldoende indicatie van de problemen en overeenstemming met die medewerker over waar het potentieel zit.
Met andere woorden: de duurste test is de test die u niet uitvoert.