Veel bedrijven vinden dat ze een strategie moeten hebben, vaak ingebed tussen woorden als visie en missie. In dat verband wordt steeds vaker Simon Sinek aangehaald in zinnen als “We moeten onze Why weten”.

Eens. Het is goed te weten wat u wilt met uw vereniging, afdeling, bedrijf, gezin, etc. Onder het motto: u kunt nooit verloren lopen als u niet weet waar u naartoe wilt gaan. Maar wees eens eerlijk: hoe vaak ziet u niet dat er heel veel tijd wordt gestoken in het vaststellen van missie, visie en strategie, al dan niet gekoppeld aan de waarden en normen van het bedrijf, de afdeling, etc. En dat er dan vervolgens maar bitter weinig van te merken is in de praktijk. Sterker nog: de mensen die in de operatie werken, weten vaak niet eens wat de lange termijn doelen van de organisatie zijn, laat staan dat ze de normen van de groep kennen. 

Moet dan toch een beetje denken aan het sprookje van de kleren van de keizer.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

OVer

Jan Willem Jansen