Als u leidinggevende bent, dan weet u dat niet iedereen een even grote ‘snappert’ heeft. Dat u het sommigen twee of drie keer moet uitleggen, sommige mensen het nooit echt gaan begrijpen en anderen u sturing niet nodig hebben.
Het lijkt wel of er ten minste drie soorten mensen zijn:
1. Mensen die niet begrijpen wat u vraagt en waarom u het vraagt, maar die doen wat u zegt. U moet er eigenlijk constant bij zijn, anders gebeurt het niet.
2. Mensen die begrijpen wat u van ze vraagt en waarom u dat van ze vraagt en die doen wat u vraagt. U hoeft slechts zelden in te grijpen.
3. Mensen die zo goed begrijpen wat u van ze wil en waarom u dat wilt dat ze het uit zichzelf doen en daarmee voorkomen dat u het hen moet vragen. Ook als u er niet bent, gebeurt wat u anders gevraagd zou hebben.
Waarschijnlijk bent u, net als ik, het liefst in het gezelschap van de mensen uit de laatste groep.
Oh ja, er is toch nog een vierde categorie: mensen die wel begrijpen wat u van ze vraagt en waarom u dat van ze vraagt, maar die heel iets anders doen en daarmee schade berokkenen. Van die mensen kunt u het beste snel afscheid nemen.